Vilka har tågat i Asien?

#13 2021-04-05, 21:05
GormDenGamle
Ursprungligen postat av Ancistrus
OK! Tack för länk! :thumbsup:


Vad jag har läst, finns det en stor chans att få en 4-bäddskupé helt ensam under vintern.
Sks själv göra den tågresan för övrigt
#14 2021-04-05, 21:13
Ancistrus
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vad jag har läst, finns det en stor chans att få en 4-bäddskupé helt ensam under vintern.
Sks själv göra den tågresan för övrigt


Tack för tipset!

Jag har själv haft lite funderingar på att det är något jag själv borde göra någon gång. Men det blir nog som det brukar bli med saker man nog skall göra någon gång - d.v.s. ingenting.

Men återkom gärna och berätta när du genomfört resan, skall bli riktigt intressant att läsa om.
#15 2021-04-05, 21:50
Tribolt
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vad jag har läst, finns det en stor chans att få en 4-bäddskupé helt ensam under vintern.
Sks själv göra den tågresan för övrigt


Trevligt!
Vem är så tokig att man reser under vintern?
Hade tänkt att åka till våren eller sommaren.
#16 2021-04-05, 23:04
GormDenGamle
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tack för tipset!

Jag har själv haft lite funderingar på att det är något jag själv borde göra någon gång. Men det blir nog som det brukar bli med saker man nog skall göra någon gång - d.v.s. ingenting.

Men återkom gärna och berätta när du genomfört resan, skall bli riktigt intressant att läsa om.


Som alltid blir det så, att man skjuter det upp. Gjort det själv i flera år

Ursprungligen postat av Tribolt
Trevligt!
Vem är så tokig att man reser under vintern?
Hade tänkt att åka till våren eller sommaren.


Kan bli kallt inne på tåget under vintern, sägs det. Men inte så mycket folk. Och landskapet är vackert.
#17 2021-04-09, 01:18
Hitintills har jag bara rest lite med tåg i Kina. Men har själv gått i tankarna på att resa med Transmongoliska järnvägen i flera år. Men av olika anledningar drar det ut på tiden och andra resor kommer emellan. Sen lockar även Eastern & Oriental Express från Bangkok till Singapore riktigt mycket.
#18 2021-04-09, 02:47
NegerStryparen
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vad jag har läst, finns det en stor chans att få en 4-bäddskupé helt ensam under vintern.
Sks själv göra den tågresan för övrigt


Skulle inte våga chansa på detta. Du vet inte i förväg om du kommer att få hela kupén för dig själv nej.
Om du inte köper alla fyra biljetterna på en gång, vilket ju är svindyrt.
Har faktiskt snackat med några som har åkt Transsibiriska järnvägen. Men det är lite tråkigt också.
En sak de bara gör en gång, det är i drygaste laget. Man blir åksjuk av att åka så pass mycket tåg.
Det är kallt, mycket kallt på vintern där. Vad värre är att det är ganska mörkt också.
Järnvägen går ju ganska långt norrut så det blir inte så mycket dagsljus på vintern nej.
Det är bra att ta med sig böcker som man vill läsa, eftersom det inte finns så mycket att göra ombord på tåget.
Men nu i början på maj så firar ju Ryssland sin nationaldag, och det brukar vara festligt värre.
Ryssland firar nämligen slutet på WW2.
Så det är en bra början.
Nu pga Coronan så kan man dock tänka sig att Moskva kommer att kännas rätt så tomt ändå.
Sommartid är det betydligt ljusare, men det kan vara rätts så kallt ändå.

De som åkt denna järnväg tycker det är skojigare att åka tåg i Indien för det händer alltid något spännande. Det är också relativt lätt att bara kliva av när man känner för det och stanna några dagar på stopp man tycker är sevärda. Ja det kostar men tågbiljetter i Indien är billiga.
Och inte så svårt att köpa nya biljetter.
Dock så på längre resor är det bara 2 klass AC som européer och skandinaver brukar klara av.
Första klass AC är förstås dyrare men vad värre är att det kanske bara är en vagn per tågsätt, det gör att det bara finns ett fåtal biljetter per tåg, och man måste vara ute i god tid med sin beställning.
AC står alltså för aircondition, det är ju grymt varmt i Indien ibland.
En del tåg körs numera helt utan första klass kupéer.
Första klass vagnarna har fortfarande en egen besättning av passuppar (betjänter) som serverar mat och te, chai.
Och de förväntar sig ju dricks. Det är enbart kontanter som gäller i Indien. Man måste ta ut kontanter innan resan. De flesta svenska bankers kreditkort fungerar i Indien i sk ATMs (= bankomater) där.

Tredje klass utan AC finns men det är nästan rena boskapsvagnarna, tex hårda träbänkar på en del tåg.
Det är mycket packat med folk där. Och i stökigaste laget för en ordningsam skandinav.
Vagnparkerna i Indien håller man dock på att bygga om, så standarden kan variera stort mellan olika vagnar. En del är nya och fräscha, andra är nedslitna.

Internet är en annan fråga i Ryssland, det är såvitt jag vet bara Telia som fungerar nästan hela vägen. Det finns säkert en hel del luckor där i GSM/3G-täckningen ändå.
Men det blir dyrt i sk roaming-avgifter. Roaming betyder att din tfn kopplar upp sig mot ryska och kinesiska master. Tänk på att flera tfn-bolag har ett tak på vad det nu är, 5000kr/månad, gissar jag. Går du över det så måste du låsa upp tfnen för att kunna ringa/smsa/surfa mera.
Liite krångligt om du nu befinner dig utomlands.
50 MB/dygn kostar 99 kr/dygn.
Ska du surfa i GB-volymer så blir det sjukt dyrt alltså, du måste då hitta gratis WiFi förstås.

Här är Telias prislista för Ryssland:
https://www.telia.se/privat/utomlands#!/Ryssland
50 MB är alltså sjukt dyrt där, och 50 MB går ju åt på några minuters surfande.
Andra svenska tfn-bolags priser i Ryssland vet jag inte mycket om, men täckning påstås saknas lite överallt där.
Ryssland är alltså inte som i EU att EU har tagit bort de sk roaming-avgifterna.
Om du inte har råd att betala dessa höga avgifter så får du helt enkelt avstå från att använda din tfn överhuvudtaget. Du bör vara medveten om att även om tfnen bara är påslagen men inte används så hämtas uppdateringar mm ändå på din tfn. Och det kostar ändå.

Enligt den här artikeln från år 2019 så finns det ingen WiFi ombord på tågen i Ryssland:
https://www.businessinsider.com/trans-siberian-railway-trip-russia-tips-...
Bortsett från de tillfällen som tåget stannar vid stationerna, då finns det rätt ofta täckning.
Det kan ju komma att ändras framöver. Men det blir ju kinkigt eftersom förbindelsen måste gå via satelliter. Jag tror att Ryssland ser det som värdefullt att locka till sig turister så de kanske ordnar någon slags uppkoppling.

De flesta som reser dessa sträckor sätter tydligen sina tfner i flight-mode, just för att slippa monstruösa avgifter.
#19 2021-04-09, 03:21
GormDenGamle
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Skulle inte våga chansa på detta. Du vet inte i förväg om du kommer att få hela kupén för dig själv nej.
Om du inte köper alla fyra biljetterna på en gång, vilket ju är svindyrt.
Har faktiskt snackat med några som har åkt Transsibiriska järnvägen. Men det är lite tråkigt också.
En sak de bara gör en gång, det är i drygaste laget. Man blir åksjuk av att åka så pass mycket tåg.
Det är kallt, mycket kallt på vintern där. Vad värre är att det är ganska mörkt också.
Järnvägen går ju ganska långt norrut så det blir inte så mycket dagsljus på vintern nej.
Det är bra att ta med sig böcker som man vill läsa, eftersom det inte finns så mycket att göra ombord på tåget.
Men nu i början på maj så firar ju Ryssland sin nationaldag, och det brukar vara festligt värre.
Ryssland firar nämligen slutet på WW2.
Så det är en bra början.
Nu pga Coronan så kan man dock tänka sig att Moskva kommer att kännas rätt så tomt ändå.
Sommartid är det betydligt ljusare, men det kan vara rätts så kallt ändå.

De som åkt denna järnväg tycker det är skojigare att åka tåg i Indien för det händer alltid något spännande. Det är också relativt lätt att bara kliva av när man känner för det och stanna några dagar på stopp man tycker är sevärda. Ja det kostar men tågbiljetter i Indien är billiga.
Och inte så svårt att köpa nya biljetter.
Dock så på längre resor är det bara 2 klass AC som européer och skandinaver brukar klara av.
Första klass AC är förstås dyrare men vad värre är att det kanske bara är en vagn per tågsätt, det gör att det bara finns ett fåtal biljetter per tåg, och man måste vara ute i god tid med sin beställning.
AC står alltså för aircondition, det är ju grymt varmt i Indien ibland.
En del tåg körs numera helt utan första klass kupéer.
Första klass vagnarna har fortfarande en egen besättning av passuppar (betjänter) som serverar mat och te, chai.
Och de förväntar sig ju dricks. Det är enbart kontanter som gäller i Indien. Man måste ta ut kontanter innan resan. De flesta svenska bankers kreditkort fungerar i Indien i sk ATMs (= bankomater) där.

Tredje klass utan AC finns men det är nästan rena boskapsvagnarna, tex hårda träbänkar på en del tåg.
Det är mycket packat med folk där. Och i stökigaste laget för en ordningsam skandinav.
Vagnparkerna i Indien håller man dock på att bygga om, så standarden kan variera stort mellan olika vagnar. En del är nya och fräscha, andra är nedslitna.

Internet är en annan fråga i Ryssland, det är såvitt jag vet bara Telia som fungerar nästan hela vägen. Det finns säkert en hel del luckor där i GSM/3G-täckningen ändå.
Men det blir dyrt i sk roaming-avgifter. Roaming betyder att din tfn kopplar upp sig mot ryska och kinesiska master. Tänk på att flera tfn-bolag har ett tak på vad det nu är, 5000kr/månad, gissar jag. Går du över det så måste du låsa upp tfnen för att kunna ringa/smsa/surfa mera.
Liite krångligt om du nu befinner dig utomlands.
50 MB/dygn kostar 99 kr/dygn.
Ska du surfa i GB-volymer så blir det sjukt dyrt alltså, du måste då hitta gratis WiFi förstås.

Här är Telias prislista för Ryssland:
https://www.telia.se/privat/utomlands#!/Ryssland
50 MB är alltså sjukt dyrt där, och 50 MB går ju åt på några minuters surfande.
Andra svenska tfn-bolags priser i Ryssland vet jag inte mycket om, men täckning påstås saknas lite överallt där.
Ryssland är alltså inte som i EU att EU har tagit bort de sk roaming-avgifterna.
Om du inte har råd att betala dessa höga avgifter så får du helt enkelt avstå från att använda din tfn överhuvudtaget. Du bör vara medveten om att även om tfnen bara är påslagen men inte används så hämtas uppdateringar mm ändå på din tfn. Och det kostar ändå.

Enligt den här artikeln från år 2019 så finns det ingen WiFi ombord på tågen i Ryssland:
https://www.businessinsider.com/trans-siberian-railway-trip-russia-tips-...
Bortsett från de tillfällen som tåget stannar vid stationerna, då finns det rätt ofta täckning.
Det kan ju komma att ändras framöver. Men det blir ju kinkigt eftersom förbindelsen måste gå via satelliter. Jag tror att Ryssland ser det som värdefullt att locka till sig turister så de kanske ordnar någon slags uppkoppling.

De flesta som reser dessa sträckor sätter tydligen sina tfner i flight-mode, just för att slippa monstruösa avgifter.


Telefon, dator, pad, etc. stänger man av när man gör en sådan resa.
Men jag håller med dig i att man inte ska chansa på en 4-bäddskupé. 2-bäddskupé hade jag gått för.
#20 2021-04-09, 15:56
NegerStryparen
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Telefon, dator, pad, etc. stänger man av när man gör en sådan resa.
Men jag håller med dig i att man inte ska chansa på en 4-bäddskupé. 2-bäddskupé hade jag gått för.


Paddan är dock bra att kolla på film med, ja man får förstås ha nedladdade filmer färdiga redan innan man åker iväg. Plus att sätta den på flight-mode förstås.
Om man har dator så är det ju bra att ha extra batteri med sig.
Strömuttag finns ombord på tåget. Men man ska inte vara säker på att strömuttag finns i alla vagnar, eller på alla tåg heller.
#21 2021-04-09, 15:58
GormDenGamle
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Paddan är dock bra att kolla på film med, ja man får förstås ha nedladdade filmer färdiga redan innan man åker iväg. Plus att sätta den på flight-mode förstås.
Om man har dator så är det ju bra att ha extra batteri med sig.
Strömuttag finns ombord på tåget. Men man ska inte vara säker på att strömuttag finns i alla vagnar, eller på alla tåg heller.


Det är en annan sak. Hade själv tagit med en pad med många filmer. Men absolut inte på något sätt kopplat mig upp. Inte på en sådan resa