Ursprungligen postat av Robbinist
Ahaa var det så pass? Ja då blir ju alternativen flera, och min teori om lite fel i rapporteringens rågång stämmer inte.
Plus, om dom var fransmän? För dom är fan inte kloka dom där baguette-isterna.
NM brukar stå för Nautical Mile, nautisk mil, samma som sjömil. Motsvarar 1852 meter. "Landningströskel" är jag osäker på vad det kan betyda. Närmaste milstolpen innan landning brukar vara beslutshöjden, eller "Decision altitude". Det är den höjd över marken där man måste bestämma sig för att landa eller avbryta.
Om man vill avbryta landningen, då måste man ge full gas och dra rodret mot dig för att stiga. Men ett 100 ton flygplan sticker inte iväg upp i himlen som en raket bara för att man gasar på. Det tar några sekunder innan motorerna kommer upp i varv och nosen höjs, och vanligtvis fäller man även in vingklaffarna klaffarna till 90%. Innebär att om du beslutar att avbryta landningen, och ger full gas och höjer nosen och sånt, så kommer flygplanet ändå fortsätta nedåt i kanske 5 sekunder till innan det får tillräcklig kraft för att börja stiga.
Det finns liksom en brytpunkt i nedstigningen, vanligtvis strax under 100 meter över marken (för vanliga trafikflygplan). Om du är lägre ner än så, och bestämmer dig för att avbryta landningen och gå upp, så kommer flygplanet inte hinna mobilisera den kraften som behövs för att stiga upp, på dom få sekundrarna du har innan du tar mark. Brytpunkten kallas "Decision altitude" eller liknande. Befinner du dig lägre än den höjden, så kommer flygplanet att nå marken oavsett vad du än gör.
Så om man ska avbryta, så måste man göra det innan man når decision altitude, för annars är det för sent. Decision altitude är lite olika varje gång och räknas fram genom en matris, en kombo av flygplanets vikt, hur mycket bränsle man har ombord, vindhastighet, vindriktning, luftfuktighet, landningsfart, lastens balanspunkt .. en massa parametrar.
Tack. Jag såg att det stod ”runway theshold” nu.
”Decision” ger ingen träff i engelsk text. Däremot anger grafen i botten på franska en altitude de décision på 802 ft.
Jag citerar utförligt (och läser resten av ditt svar sen):
”The MSAW alarm went off and the crew initiated a go around
about 1nm before the runway threshold, the aircraft reached a minimum of 405 feet according to QNH 1001hPa (679 feet QNH 1011 hPa), the radio altimeter indicated 6 feet above ground level. However, no TAWS alerts were recorded during the approach. The controller cleared the aircraft: "turn right heading 360, climb to 5000 feet, 1001", the crew read back: "360 and climb to 5000, 1011" which was not picked up by the controller. The controller was relieved and another controller took this position over. However, the (correct) QNH was not provided to the crew or any other crew until after the aircraft landed. Still with the erroneous QNH the aircraft positioned for another approach. 3.1nm before the runway threshold a MSAW alarm activated again, the controller informed the crew who did not understand the reason for the MSAW and reported they were visual - in later testimony they reported they saw the PAPIs, one white, one pink, two red, maybe three red, however, definitely not 4 red. They applied a pitch up to correct their trajectory and continued for a landing without further incident.”
/ Aviation Herald.
Notera fortsatt trubbel med tornet och lufttrycket... De byter controller men inga uppgifter förs vidare... tycks det.