Hitta diskussioner med liknande innehåll

Norwegian - den stora tråden /mod

#637 2015-03-04, 17:06
MRZnr1
Var ju pinsamt att höra taleskvinnan för företaget på P1 tidigare under morgonen. Hon brydde sig bara om passagerarna och inte alls om hur det går för deras piloter. Hade företaget brytt sig mer om piloterna så hade det inte blivit någon strejk och inga sura passagerare. Snacka om att man störde sig!
#638 2015-03-04, 17:26
Enydrion
Ursprungligen postat av MRZnr1
Var ju pinsamt att höra taleskvinnan för företaget på P1 tidigare under morgonen. Hon brydde sig bara om passagerarna och inte alls om hur det går för deras piloter. Hade företaget brytt sig mer om piloterna så hade det inte blivit någon strejk och inga sura passagerare. Snacka om att man störde sig!


Jag är ej kommunist

Det hon sa var ju helt naturligt, om de skulle strunta i sina kostnader skulle de snart inte behöva några piloter.

Jag hoppas de kursar bolaget om några dagar om inte piloterna ger med sig.
#639 2015-03-04, 18:18
whee
Ursprungligen postat av BleAivano
Observera också att det företag som hotas av konkurs är inte moderbolaget utan ett underbolag.

De piloter som strejkar är anställda av detta underbolag och som jag förstår det så
vill piloterna att deras nya avtal ska skrivas direkt med Norwegian istället för
med det här underbolaget.


Saken är väll den att de ska anställas i ett bemanningsföretag ala Ryanair, dvs norwegian vill inte betala sociala avgifter/pension/försäkringar för piloterna. Detta gör det för det första billigare för norwegian, och även mer flexibelt med att minska arbetstider och avskeda piloter som de vill bli av med. Det blir ju även svårare för dessa piloter att arbeta fackligt då man indirekt kan bestraffas för det.
#640 2015-03-04, 18:51
Enydrion
Ursprungligen postat av whee
Saken är väll den att de ska anställas i ett bemanningsföretag ala Ryanair, dvs norwegian vill inte betala sociala avgifter/pension/försäkringar för piloterna. Detta gör det för det första billigare för norwegian, och även mer flexibelt med att minska arbetstider och avskeda piloter som de vill bli av med. Det blir ju även svårare för dessa piloter att arbeta fackligt då man indirekt kan bestraffas för det.


Och vi vet ju alla att det är mest synd om piloterna av alla på arbetsmarknaden (ironi ) tom vpk ledaren vet detta då han gav dem sitt stöd idag.
#641 2015-03-05, 10:15
Peeves
Jag åker till USA i mitten av nästa vecka, är det något att vara orolig över eller påverkar strejken enbart inrikesflygen även nästa vecka?
#642 2015-03-05, 10:35
whee
Ursprungligen postat av Peeves
Jag åker till USA i mitten av nästa vecka, är det något att vara orolig över eller påverkar strejken enbart inrikesflygen även nästa vecka?


Nej den trafiken påverkas inte
#643 2015-03-05, 10:39
whee
Ursprungligen postat av Enydrion
Och vi vet ju alla att det är mest synd om piloterna av alla på arbetsmarknaden (ironi ) tom vpk ledaren vet detta då han gav dem sitt stöd idag.


Löjlig kommentar, typiskt jante att slå på de som lyckta lite bättre än en själv. Vi ska bara lägga all kraft på sjuksystrar och sjukskrivna, resten kan gärna bli av med jobben eller leva med att inte veta om man har jobb imorgon.

Jag tycker piloter är värda att vara anställda på ett rimligt sätt, och att de i regel är värda en bra lön eller vettigare anställningsvillkor. Är man inte insatt i branschen är det lätt att vara avundsjuk utan att veta varför de har lönerna som de har.
#644 2015-03-05, 13:10
echox
"Parat har även begärt sympatiåtgärder från svenska Transport och Unionen. Men de svenska fackförbunden har ännu inte tagit ställning till det."

Transport visar sitt rätta jag. Precis som med "Här stannar Sverige" - rörelsen (lastbilar) sket man i det.
#645 2015-03-05, 16:31
88418
#646 2015-03-05, 16:36
Stormaren
Ursprungligen postat av bijjer
Ingångslön på Norwegian ligger på knappt 30,000 kronor i månaden. Topplön ligger på lite drygt 80,000 kronor i månaden för en kapten med 14 år i bolaget.

Ingångslön på SAS lite drygt 25,000 kronor och topplön drygt 90,000 i månaden för en kapten med 30 år i bolaget.

På Ryanair finns ingen ingångslön. Piloter som vill flyga på Ryanair måste bli delägare i ett Irländskt ltd. company och får där en intäkt som börjar på runt 300 kronor per flygtimme och stiger till ca 650 kronor per flygtimmer för en styrman efter ett par år. Kapten kan fakturera runt 1,200 kronor per flygtimme. Maximal flygtid per år i Europa är enligt regelverket 900 flygtimmar, maximal arbetstid är 2000 per år. Från intäkterna får sedan avräknas revisorskostnader (tvingande att använda av Ryanair utsedd revisor), uniformskostnader, försäkringar, pensionsavsättningar, arbetsgivaravgifter m.m. och vad man då har för lön blir oerhört svårt att säga.

Som egenföretagare i Ryanair är du helt utlämnad till dem att besluta om och erbjuda dig timmar. Du har ingen som helst möjlighet att själv styra över din arbetstid men har ändå ett exklusivt avtal med Ryanair och får inte utföra arbete för andra uppdragsgivare.

Det är precis det här som strejken handlar om. Det sätt som Ryanair anlitar piloter är givetvis totalt oacceptabelt ur ett arbetsmarknadsperspektiv och det är åt det hållet Norwegian är på väg. På Norwegian kallar man det för bemanningsföretag och ett organisationsval, men i verkligheten handlar det givetvis om att splittra kåren och inte tillåta piloterna att ha kollektiva förhandlingar.



Löner nästan som vem som helst så länge man inte arbetar inom vården eller nåt annat statligt då. Tycker dom gör helt rätt i att strejka . Bemanningsföretag borde förbjudas. Hoppas dom har hår på bröstet att inte godta anställning i de ny bolagen bara. Om ingen går över kommer dom tvingas att ge med sig. Tror det blir svårt att hitta flera hundra piloter bara sådär.
#647 2015-03-05, 18:51
frantik
Ursprungligen postat av Enydrion
Och vi vet ju alla att det är mest synd om piloterna av alla på arbetsmarknaden (ironi ) tom vpk ledaren vet detta då han gav dem sitt stöd idag.

En pilot har ligger inte direkt högst upp på lönelistan. Dom tjänar väl inte mer än en random elektriker. Beror på var man är anställd naturligvis. Att vara pilot var sexigt för typ 30 år sedan. Idag är det som att vara busschaufför. Skillnaden är väl en längre utbildning, jobbigare arbetspass och den lilla saken att man har i snitt 200 liv i sina händer. Så det är ju inte alls synd om dom, eller?

När jag flyger vill jag ha en glad pilot. Som inte är stressad eller arg på företaget personen jobbar på.
För min del får dom jättegärna få mer pengar i sina lönekuvert och korrekta avtal. En glad pilot är en bra pilot som håller flyget i luften och gör stabila landningar.
#648 2015-03-05, 19:57
Mullret
Kjus torde göra samma som Ryanair om han vill överleva i flygbranschen. Flyga från A till B är mest en fråga om biljettpris, tid på dagen och närhet till flygplatsen. Drinkar o jordnötter skiter man i. Piloter från Europa känns tillräckligt säkert för mig iaf.