Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3853 2012-07-25, 13:13
Ursprungligen postat av Höja
Nu kanske jag upprepar fråga men detta är i alla fall det som skrämmer mig bort från att flyga, vilket sedan gör att jag aldrig åker någonstans överhuvudtaget.

Jag blir åksjuk, ju mer nervös jag är dess ju mer åksjuk blir jag. Pendeltåg och gamla vanliga tåg är lättare, men vid start mår jag alltid skit pga nervositet. Hur är det med åksjuka på flygplan? Och vad gör man om man nu blir hiskeligt åksjuk?

Detta som skrämmer bort mig från att flyga, vilket skrämmer bort min flickvän som har kräkfobi från att flyga. Lite pinsamt att som vuxen man vara rädd för att kräkas på plan...


Jag har aldrig mått dåligt på flyg men jag seglar en hel del och har haft många sjösjuka elever ombord på segelskepp så jag har erfarenhet från det hållet.

Vi förutsätter nu att sjösjuka och flygsjuka är samma sak, men det skulle jag tro att det är.

Sjösjuka (och då även flygsjuka enligt min teori) är väldigt väldigt psykologiskt. Ifall du är inställd på att bli sjuk och spy, då blir du sjuk och spyr.

Ifall man som jag aldrig har spytt av sjösjuka och är inställd på att inte göra det så har man lättare att hålla sig frisk, dessutom är det så att om man är upptagen med saker mår man inte alls lika dåligt. Med andra ord är det mycket bättre att arbeta (lättare på en båt än ett flygplan), lösa någon sudoku eller kluring, eller engagera sig i en debatt om melodifestivalen.

Med andra ord har det jättemycket med din inställning att göra, ditt problem här kan ju också förvärras av din nervositet så frågan är om du har någon aning om vad som orsakar nervositeten och ifall man hade kunnat lindra den åt dig på något sätt?
#3854 2012-07-25, 13:23
Höja
Ursprungligen postat av Hefaiston
Jag har aldrig mått dåligt på flyg men jag seglar en hel del och har haft många sjösjuka elever ombord på segelskepp så jag har erfarenhet från det hållet.

Vi förutsätter nu att sjösjuka och flygsjuka är samma sak, men det skulle jag tro att det är.

Sjösjuka (och då även flygsjuka enligt min teori) är väldigt väldigt psykologiskt. Ifall du är inställd på att bli sjuk och spy, då blir du sjuk och spyr.

Ifall man som jag aldrig har spytt av sjösjuka och är inställd på att inte göra det så har man lättare att hålla sig frisk, dessutom är det så att om man är upptagen med saker mår man inte alls lika dåligt. Med andra ord är det mycket bättre att arbeta (lättare på en båt än ett flygplan), lösa någon sudoku eller kluring, eller engagera sig i en debatt om melodifestivalen.

Med andra ord har det jättemycket med din inställning att göra, ditt problem här kan ju också förvärras av din nervositet så frågan är om du har någon aning om vad som orsakar nervositeten och ifall man hade kunnat lindra den åt dig på något sätt?

Det som orsakar min nervositet är själva vetskapen om att jag kommer/kan må illa. Mår illa betydligt färre gånger när jag har en viss sträcka (pendlade nio mil dagligen med tåg+buss i våras och mådde bara illa någon gång per månad). Samtidigt är det "gugningar" som är min banneman, jag blir hiskeligt sjösjuk, spyr direkt när det snurrar. Att åka saker på nöjesfält fungerar inte. Har nämligen MÅNGA gånger försökt åka båt, jag älskar att segla/vara ute på havet/fiska, måste bara vara vindstilla.

Därför jag är orolig, flygplan ändrar ju sig i höjd, snabbt. Samtidigt är det svårt att döda just nervositeten som baseras på att jag ska förflytta mig då ja, drogerna sabbar balanssinnet och gör allt värre
#3855 2012-07-25, 13:26
Ursprungligen postat av Hefaiston
Det utbildas precis så mycket flygledare man behöver, det har att göra med att utbildningen är otroligt dyr (har hört summor på en kvarts miljon för min utbildning, brittiska pund dvs). Företagen som ansvarar för flygtrafikledning (ANSP, Air Navigation Service Provider) vill inte utbilda flera än dom behöver.

Dock är området så kraftigt reglerat att man vill inte ha för få heller för då får man stänga ner flygplatser eller luftrum, något som är väldigt dyrt.

Snittåldern vågar jag inte svara på, det enda jag kan basera det på är mina studiebesök men då har jag upplevt det som ganska jämt åldersfördelat.


Jag vet inte om du kanske missuppfattade min fråga lite.

Jag är rätt säker på att bristen på flygledare inte har att göra med att det finns för lite studieplatser tillgängliga för studenter. Bristen beror istället på att allt färre söker sig till flygledarutbildningar eftersom de inte vill söka ett yrke som de vet kommer innebära mycket stress. Sen det där om åldern har jag för mig var ur ett svenskt perspektiv. Det är väl ingenting särskilt egentligen om det skulle vara fallet, vårt land har väldigt stora årskullar med 40-talister som går i pension, vilket leder till mycket avgångar överlag.

Hur lång är en flygledarutbildning förresten?
#3856 2012-07-25, 15:33
Ursprungligen postat av anbo1987
Jag vet inte om du kanske missuppfattade min fråga lite.

Jag är rätt säker på att bristen på flygledare inte har att göra med att det finns för lite studieplatser tillgängliga för studenter. Bristen beror istället på att allt färre söker sig till flygledarutbildningar eftersom de inte vill söka ett yrke som de vet kommer innebära mycket stress. Sen det där om åldern har jag för mig var ur ett svenskt perspektiv. Det är väl ingenting särskilt egentligen om det skulle vara fallet, vårt land har väldigt stora årskullar med 40-talister som går i pension, vilket leder till mycket avgångar överlag.

Hur lång är en flygledarutbildning förresten?


Med praktik ca 2-3 år, längre i Sverige eftersom man måste plugga logistik (berör dock inte mig).

Att flygledare är stressade är enligt min uppfattning en myt, jag har inte träffat en enda flygledare som verkat stressad, jag har inte heller träffat en enda som sagt att "sök inte detta". Jag har dock träffat flera piloter som sagt att dom inte rekommenderar pilotyrket. Jag har däremot träffat flera flygledare som sagt att jag verkligen borde söka och att dom trivs med sitt jobb.

Att det är brist på sökande är, åtminstone där jag ska plugga, inte alls sant. Företaget jag är antagen hos utbildar ca 750 flygledare om året, under 2012 hade man 25 000 sökande till utbildningen. Detta ger 33 sökande per plats.

I sverige hade utbildningen till flygtrafik och logistik 189 förstahandssökande till 60 platser (http://www.liu.se/liu-nytt/arkiv/nyhetsarkiv/1.338928?l=sv) , alltså ca 3 per plats.

Om man jämför i artikeln ovan så har sjukgymnastprogramet 8 sökande per plats och läkarprogrammet 6 per plats.
#3857 2012-07-25, 23:09
OHJD
Om ca 2 veckor flyger jag iväg till Alanya och jag sitter redan och skiter ner mig. Har varit fruktansvärt flygrädd hela mitt liv. Vi flyger med en Boeing 767 via Fritidsresor, och min fråga är om det är ett "bra" plan? Vet att det inte går att svara på till 100, men jag är så förbannat jävla aprädd redan nu och behöver bara information..

Är ledsen om jag upprepar en fråga som säkerligen har besvarats innan, skyller på paniken.
#3858 2012-07-25, 23:27
Med tanke på flygrädsla.
Fanns/finns det inte en terapimottagning som hjälper flygrädda på Arlanda? Har starkt för mig att det fanns för ett tag sedan.
#3859 2012-07-25, 23:31
Ursprungligen postat av OHJD
Om ca 2 veckor flyger jag iväg till Alanya och jag sitter redan och skiter ner mig. Har varit fruktansvärt flygrädd hela mitt liv. Vi flyger med en Boeing 767 via Fritidsresor, och min fråga är om det är ett "bra" plan? Vet att det inte går att svara på till 100, men jag är så förbannat jävla aprädd redan nu och behöver bara information..

Är ledsen om jag upprepar en fråga som säkerligen har besvarats innan, skyller på paniken.

B767 är helt OK, alla olyckor och terrordåd som detta flygplan varit med om hittar du här.
http://aviation-safety.net/database/dblist.php?field=typecode&var=10...
#3860 2012-07-25, 23:35
OHJD
Ursprungligen postat av Alessandro
B767 är helt OK, alla olyckor och terrordåd som detta flygplan varit med om hittar du här.
http://aviation-safety.net/database/dblist.php?field=typecode&var=10...


Känns inte som något jag borde titta på..?
#3861 2012-07-25, 23:38
Ursprungligen postat av OHJD
Känns inte som något jag borde titta på..?

Varför inte och om du inte vill veta varför fråga öht? Finns en otäck dödsolycka som orsakades av flygplanet, men det var länge sen.
Totalt mer än 1020 tillverkade.
#3862 2012-07-25, 23:40
OHJD
Ursprungligen postat av Alessandro
Varför inte och om du inte vill veta varför fråga öht? Finns en otäck dödsolycka som orsakades av flygplanet, men det var länge sen.
Totalt mer än 1020 tillverkade.


Jo, ville veta, dock inte se någon statistik, skrämmer upp mig själv så jävligt då. Inte så lätt att förstå kanske. Men spelar resebolaget någon roll?
#3863 2012-07-25, 23:58
Ursprungligen postat av OHJD
Jo, ville veta, dock inte se någon statistik, skrämmer upp mig själv så jävligt då. Inte så lätt att förstå kanske. Men spelar resebolaget någon roll?

Snarare vilket flygbolag dom anlitar, Fritidsresor är bara en resebyrå.
#3864 2012-07-26, 00:14
Ursprungligen postat av OHJD
Om ca 2 veckor flyger jag iväg till Alanya och jag sitter redan och skiter ner mig. Har varit fruktansvärt flygrädd hela mitt liv. Vi flyger med en Boeing 767 via Fritidsresor, och min fråga är om det är ett "bra" plan? Vet att det inte går att svara på till 100, men jag är så förbannat jävla aprädd redan nu och behöver bara information..

Är ledsen om jag upprepar en fråga som säkerligen har besvarats innan, skyller på paniken.


Boeing 767 är mitt absoluta favoritplan. Det är Boeings minsta "wide-body". Det vill säga att det är två gångar i planet. Mycket "luftigare" än en Boeing 737 eller Airbus 320.

En av British Airways flighter Stockholm-London per dag är just B767 och det är den man ska välja om man vill ha en kul flygupplevelse. Egentligen är väl B767 för stort för Stockholm-London men ryktet säger att det är p.g.a. något lukrativt godskontrakt. Gods som är för stort för de mer normala 737/A320.

Jag har också åkt B767 mellan Lusaka (Zambia) och London, då är det långdistansversionen men det är ju samma utrymme i kabinen. Nä du ska skatta dig lycklig att det är en B767, riktigt fint flygplan som är en trotjänare