SAS - Mission Impossible eller Dålig ledning?

#145 2012-11-11, 15:06
R-G-B
Ursprungligen postat av HelgeBuk
R-G-B fick det att framstå som att outbildade "pilot-wannabes" betalar för en plats i högersits, men så är förstås inte fallet. Så det han sa stämmer inte. Däremot finns det ju de som jobbar "gratis" mot att de får en type-rating, så i själva verket får de ju betalt men inte i pengar.


Jag skrev inte "outbildade" däremot är de ej färdigutbildade.
De betalar t.o.m. för att åka med i avsikten att få praktik till sin type-rating. Bra för flygbolaget att få betalt istället för att behöva betala för pilot!

Problemet blir återverkningar när vissa erbjuder sig att jobba gratis eller t.o.m. betala för att få utföra ett arbete. Med arbetslösa piloter och krav på praktik så skruvas arbetsklimatet åt och många får jobbiga hundår i väntan på välbetalt kaptensjobb på något av de bättre bolagen som snart nog också tvingas skruva åt för att överleva.

Denna jakt på att alltid fylla på mindre bränsle än genomsnittet av de andra piloterna har t ex inneburit att (ansvarsfulla) piloter ibland begär att fylla på extra bränsle för säkerhets skull efter att lastningsschemat är klart.

Men vad leder det till när alla andra tror att alla andra kan flyga med extremt lite reservbränsle enligt statistiken? Jag skulle inte vilja vara pilot där i alla fall!
#146 2012-11-11, 15:15
Har en resa bokad med SAS i december. Är det för sent att skaffa konkursförsäkring nu?
#147 2012-11-11, 15:16
melke87
Hur långt in i framtiden skulle en eventuell konkurs vara möjlig? Jag tror däremot inte
att de nordiska staterna låter SAS konka på grund av negativ påverkan på nordens
större flygplatser. Speciellt Arlanda och Kastrup är väl ganska beroende av att SAS
existerar? Hur stor del av flygningarna procentuellt utförs med SAS vid de respektive
flygplatserna?
#148 2012-11-11, 15:25
Powerless1
Ursprungligen postat av R-G-B
Jag skrev inte "outbildade" däremot är de ej färdigutbildade.
Och det var precis det som var fel. Ingen pilot utan behörighet får sitta i en pilotstol med passagerare eller frakt. De är riktigt utbildade. Att åka med och titta på för att lära sig är däremot inte dumt.

Färdigutbildad som pilot blir du dock egentligen aldrig och det gäller för alla bolag-
#149 2012-11-11, 15:26
Ursprungligen postat av namram
Har en resa bokad med SAS i december. Är det för sent att skaffa konkursförsäkring nu?

Tänkte köpa en via Solid. Nån som vet om det är för sent? Vad jag kan se står det bara att man inte kan köpa det retroaktivt, men inte något mer.
#150 2012-11-11, 15:30
Powerless1
Ursprungligen postat av melke87
Hur långt in i framtiden skulle en eventuell konkurs vara möjlig? Jag tror däremot inte
att de nordiska staterna låter SAS konka på grund av negativ påverkan på nordens
större flygplatser. Speciellt Arlanda och Kastrup är väl ganska beroende av att SAS
existerar? Hur stor del av flygningarna procentuellt utförs med SAS vid de respektive
flygplatserna?
Mot det talar andra delstatliga flygbolag som försvunnit som Sabena och Swissair.
#151 2012-11-11, 15:32
Flowerboy
Ursprungligen postat av EvilGuy
I en sund marknadsekonomi ska inte staten hjälpa företag i knipa ty marknaden är självsanerande.

Svenska staten är ju storägare i sas .. haha noll koll. Varför skulle dom inte hjälpa sitt egna företag?
#152 2012-11-11, 15:45
Ursprungligen postat av Powerless1
Och det var precis det som var fel. Ingen pilot utan behörighet får sitta i en pilotstol med passagerare eller frakt. De är riktigt utbildade. Att åka med och titta på för att lära sig är däremot inte dumt.

Färdigutbildad som pilot blir du dock egentligen aldrig och det gäller för alla bolag-


Ryan Air är inte helt OK.
Andra bolag som Norwegian som jag åkt med på 6 resor de sista 2 åren verkar ha ett säkerhetstänk och utbildat folk i nivå med SAS. Att en kapten i ett företag som gått ekonomiskt dåligt i 15-17 år tjänar 90-120 Ži månaden samt arbetar 180 dagar per år, det är upprörande. Särskilt som de nordiska staterna skjutit till pengar flera gånger.
Den svenska delen av SAS är väl den billigaste och bästa delen. Men undvik mellanlandningar i Cph om du vill ha ditt bagage med dig fram.
Moderna flygbolag vill ha få anställda på marken i förhållande till de som arbetar i luften, där har SAS mycket att göra.

Nu räddas nog bolaget i morgondagens presskonferens, men frågan är för hur lång tid?
Kanske ett halvår.
#153 2012-11-11, 15:57
biljon
Ursprungligen postat av globetrotter2
Men även Ryanair får väl ,via lägre flygplatsavgifter, kommunala subventioner?


Visst får dom det och det är precis lika fel, därför skriver jag att branschen är söndertrasad.
Skillnaden är att Ryanair ändå lever i verkligheten, SAS lever i lalaland.
SAS borde koncentrera sig på sin uppgift, förse folk med resor till ställen dit inom ägarländerna ingen annan vill flyga (vilket egentligen också är helt idiotiskt) och inget mer. Dom ska göra det på billigaste möjliga sätt.
#154 2012-11-11, 17:40
You.are.whale.cum
Jag har rest med SAS i tjänsten i nästan 15 år. Deras service skiljer sig inte från t.ex Sverigeflygs olika bolag. Jag vill inte se 15 k bli arbetslös, men jag vill heller inte se staten skjuta till miljarder på nytt.

Richard Gustavsson är en slipad kille, men det hjälper inte när facket inte verkar fatta att de sänker bolaget.
#155 2012-11-11, 17:46
Om inte flygfacket går med på lönesänkningarna, blir det konkurs då?
#156 2012-11-11, 17:47
GlisseradSkvimpa
Ursprungligen postat av Reggaeman
Jag har ingen insikt i flygbolag överhuvudtaget så med risk för att bli idiotförklarad, jag har hela tiden trott att SAS har vart ett av det största flygbolaget som inte knappt hade någon konkurrens...om det nu går så dåligt för SAS, vilka flygbolag är det som knuffar ut dom från marknaden då?

Det är väl en samlad kompott av alla andra bolag. Men främst beror det väl på att SAS har en jobbig historik att ta hänsyn till med en massa avtal kring höga löner, pensioner, förmåner osv vilket gör att de har en högre kostnad än andra bolag? Det lär ju vara de gamla SAS-kaptenerna som orsakat "myten" om att piloter drar 100' i månaden..