När får man egentligen flyga jumbojet?

#13 2018-08-09, 16:28
Ursprungligen postat av kolesterol
British Airways flyger 747:an mellan Heathrow (London) och JFK (New York) 3 gånger per dag, alla dagar i veckan.


Huh, då har jag kanske åkt jumbojet ändå. Inte för att jag såg några trappor upp till övervåningen, men jag kanske bara missade. Åkte nämligen precis den sträckan, med det bolaget, för 2 år sedan.
#14 2018-08-09, 16:39
kolesterol
Ursprungligen postat av Nihenna
Huh, då har jag kanske åkt jumbojet ändå. Inte för att jag såg några trappor upp till övervåningen, men jag kanske bara missade. Åkte nämligen precis den sträckan, med det bolaget, för 2 år sedan.


British Airways flyger dock också 777:an (och ibland 787:an) på samma rutt flera gånger per dag. Så det är inte säkert att du har åkt 747:an.

EDIT: Jag rättade till min förra post. 747:an går hela 6 gånger (!) per dag mellan Heathrow och JFK.
#15 2018-08-10, 12:25
peter_pung
Lufthansa är nog det bästa alternativet, enda bolaget som flyger den nyaste 747-8.

Annars kan jag rekommendera att försöka hitta en resa med franska Corsair, som ingår i TUI-gruppen. Deras 747-or har högst densitet i världen med 582 platser. Dessutom är planen mellan 25-30 år gamla. Prova innan det är för sent!
#16 2018-08-10, 13:23
Ursprungligen postat av peter_pung
Lufthansa är nog det bästa alternativet, enda bolaget som flyger den nyaste 747


Jag har en Thai-flygning snart i 747. Eftersom det är nya kabinen trodde jag det var 747-8, men det kanske är retrofittade gamla plan?
#17 2018-08-10, 14:43
Ursprungligen postat av Nihenna
Huh, då har jag kanske åkt jumbojet ändå. Inte för att jag såg några trappor upp till övervåningen, men jag kanske bara missade. Åkte nämligen precis den sträckan, med det bolaget, för 2 år sedan.

Skillnaderna från insidan i ekonomiklass är ungefär, trappa upp till övervåningen (747), en gigantisk (777) eller två (747) motorer per vinge samt stolsplaceringen, 747 har en extra stol i mitten (3-3-3 i 777 och 3-4-3 i 747). I vissa fall kan 747 ha 3 motorer under ena vingen: https://www.youtube.com/watch?v=qumB6re5dl4
Ursprungligen postat av d99mlu
Jag har en Thai-flygning snart i 747. Eftersom det är nya kabinen trodde jag det var 747-8, men det kanske är retrofittade gamla plan?

Har för mig att thai bytte ut kabinen för några år sedan i samband med någon större service.
#18 2018-08-10, 23:02
Lasermopsen
Jag flög Kastrup-Phuket nonstop i en 747. Tror det var 3 säten på var sida, o 4 i mitten, o så första klass en våning upp. Men det var 2005, så det kanske är som sagt ovan, att de fasats ut?
#19 2018-08-11, 20:06
Kollade på Flightradar nu.
118 B747-400 i luften, 21 av dem tillhör British airways. Totalt tillverkades 694 exemplar 1988-2009
112 B777-200 i luften. Sedan 1993 har minst 1500 777 (i olika varianter) tillverkats, jag tror att mindre än 10 har kraschat.
99 A380 i luften. Emirates har strax över 100 och totalt har ca 150 tillverkats.
#20 2018-08-12, 10:52
Ursprungligen postat av Nihenna
Alltid velat flyga jumbojet eftersom jag har hört att det är ett riktigt skönt tryck i dem när man lyfter. Däremot känns det som att man aldrig får chansen?

Förr trodde jag att det var avståndsbaserat, men vill inte minnas att vi flög det på någon av mina resor till USA (New York och västkusten med byte i Chicago). Nu såg jag också att min resa till Tokyo nästa månad är med ett "vanligt" plan, en Boeing 787-9 .

Vilka bolag, och vilka rutter, är det som brukar köra jumbojet egentligen, så att man kan försöka planera in resor med det i åtanke?


Bara att boka
Åk t.ex. B.A till Miami med 747 (Jumbo Jet) dit och A380 tillbaka så får du känna skillnaden tydligt.
DEt framgår tydligt vilken flygplanstyp som används vid varje flygning när man bokar.
#21 2018-08-15, 00:07
Anna.75
Vad är det som lockar med en "jumbojet" = Boing 747? Kan förstå att det va häftigt förr när de var de största modellerna, men nu borde väl de som är ännu större locka mer ex A380 800 el 900. Satt på övervåningen hem från LAX & det va perfekt! Det är ett rejält drag i den när startar & sen under flygning så är den väldigt tyst, vilket kan vara skönt på en lång flygning.
#22 2018-08-15, 00:21
Ursprungligen postat av Anna.75
Vad är det som lockar med en "jumbojet" = Boing 747? Kan förstå att det va häftigt förr när de var de största modellerna, men nu borde väl de som är ännu större locka mer ex A380 800 el 900. Satt på övervåningen hem från LAX & det va perfekt! Det är ett rejält drag i den när startar & sen under flygning så är den väldigt tyst, vilket kan vara skönt på en lång flygning.

En gammal klassisk modell, kanske? Sedan tycker jag att den är snyggare än A380 (någon -900-modell finns väl inte än?), som tyvärr har cockpit på ett mellanplan, vilket gör att flygplanets "ansikte" påminner om en flintskallig gubbe.
Övervåning ökar avståndet till motorerna, vilket är positivt om man inte gillar buller.
#23 2018-08-15, 00:47
Flytt-lasse
Va glad att du flyger 787an istället för jumbojet 747, va väl coolt för 25 år sen eller nått sånt.
Gammalt skit enligt mig, då är A380 lite ballare, i varje fall där dom har bar där man kan hänga.
Fast nu blev det lite dyrare..... Men ganska coolt.
#24 2018-08-15, 15:28
2560p
Ursprungligen postat av Neksnor
Skillnaderna från insidan i ekonomiklass är ungefär, trappa upp till övervåningen (747), en gigantisk (777) eller två (747) motorer per vinge samt stolsplaceringen, 747 har en extra stol i mitten (3-3-3 i 777 och 3-4-3 i 747). I vissa fall kan 747 ha 3 motorer under ena vingen: https://www.youtube.com/watch?v=qumB6re5dl4

Har för mig att thai bytte ut kabinen för några år sedan i samband med någon större service.


Det fetade: Den används dock inte, den hängs bara dit för frakt.