När får man egentligen flyga jumbojet?

#25 2018-08-17, 12:27
Fjodor1000
Ursprungligen postat av 2560p
Det fetade: Den används dock inte, den hängs bara dit för frakt.



Lite ringrostig efter ett antal års uppehåll här men de gånger jag åkte med 777 så har det varit 2-5-2. Ganska kass konfiguration. Men det var med Air China.
#26 2018-08-17, 23:44
2560p
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Lite ringrostig efter ett antal års uppehåll här men de gånger jag åkte med 777 så har det varit 2-5-2. Ganska kass konfiguration. Men det var med Air China.


Gissar att du citerade fel inlägg, men svarar ändå.

Har bara flugit 777 en gång, det var i business så det var väldigt bekvämt. Typ som en egen kupé eller vad man ska säga, med "säng" och så. Thai tror jag det var, jag skulle till Myanmar.

För övrigt har jag en god vän som spakar 777 nu. Han flög 747 innan, han säger att det är som natt och dag. 747 var närmast att jämföra med en veteranbil, trots de senaste uppgraderingarna.
#27 2018-08-18, 07:33
Fjodor1000
Ursprungligen postat av 2560p
Gissar att du citerade fel inlägg, men svarar ändå.

Har bara flugit 777 en gång, det var i business så det var väldigt bekvämt. Typ som en egen kupé eller vad man ska säga, med "säng" och så. Thai tror jag det var, jag skulle till Myanmar.

För övrigt har jag en god vän som spakar 777 nu. Han flög 747 innan, han säger att det är som natt och dag. 747 var närmast att jämföra med en veteranbil, trots de senaste uppgraderingarna.



Ja, det blev tokfel där. Får be om ursäkt för det. Jag har flugit med 777 flera gånger och det är mäktiga plan men själv har jag bara suttit i turistklass och där var det inte så kul att sitta. Men de har enorma motorer så jag är lite avundsjuk på din vän.

Undrar vilket plan som har mest dragkraft just då de lyfter? Airbus 340 med fyra motorer borde väl komma högt på listan? Bättre än 330 såklart och 747 är ju tyngre trots sina fyra motorer. 380 är ju också betydligt tyngre än de övriga.
#28 2018-08-19, 10:42
peter_pung
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Ja, det blev tokfel där. Får be om ursäkt för det. Jag har flugit med 777 flera gånger och det är mäktiga plan men själv har jag bara suttit i turistklass och där var det inte så kul att sitta. Men de har enorma motorer så jag är lite avundsjuk på din vän.

Undrar vilket plan som har mest dragkraft just då de lyfter? Airbus 340 med fyra motorer borde väl komma högt på listan? Bättre än 330 såklart och 747 är ju tyngre trots sina fyra motorer. 380 är ju också betydligt tyngre än de övriga.


Helt fel. Bäst dragkraft har i regel 2-motoriga flygplan.

Orsaken är att en motor måste kunna haverera precis i startögonblicket utan att någon olycka sker. På en 4-motorig maskin försvinner 25% dragkraft vid ett motorbortfall, jämfört med 50% på en 2-motorig.

A330 stiger mycket snabbare än A340.
#29 2018-08-21, 21:05
Horbock.i.Fjugesta
Ursprungligen postat av Neksnor
Jumbojet, Boeing 747, den med en puckel på taket, verkar vara på väg bort som passagerarflygplan. Tror att den, som har 4 motorer, hamnat i kläm mellan den större Airbus 380, som också har 4 motorer, och den lite mindre Boeing 777, som bara har 2 motorer. Sedan har en del trafik tagits över av ännu mindre maskiner som Boeing 787, som delvis kan undvika storflygplatser och istället köra till billigare/mindre alternativ.
För kanske 10 år sedan var Britiah Airways största operatören av 747i världen med 50+ maskiner. Gissar att du fortfarande kan hitta någon maskin på rutten London - New York.
Nya versionen, 747-8, tror jag nästan bara har köpts av Lufthansa, ca 10 maskiner. Sedan har USA beställt några som ska bli Airforce 1 om några år.

Jag tror faktiskt inte att A380 är något större hot mot 747. Visst tävlar de i samma kategori, och visst har A380 tagit en bit av 747s tidigare marknad, men grejen är att hela den storleksklassen sjunger på sista versen. Bolagen ser inte någon nytta med att köra så stora bränsletörstiga maskiner när det finns många nya mindre plan som t om kan flyga längre. A350 och 787 är inte bara effektivare, de tillåter också bolagen att bli mer flexibla och kan sätta in tätare flighter även till avlägsna destinationer. Jag läste nyligen att Boeing/Airbus återigen har reviderat prognoserna för framtida produktion av bjässar nedåt rejält.

Ursprungligen postat av peter_pung
Lufthansa är nog det bästa alternativet, enda bolaget som flyger den nyaste 747-8.

Nae... det finns några bolag i Asien som kör den också. Tror att Korea Air liksom Lufthansa gjort det obegripliga valet att investera både i 747-8 och A380. Jag har dock bara flugit LHs version (ett stort antal gånger) och jag föredrar den framför A380 med samma bolag. Det var härligt för några år sedan när de ett efter ett levererades och man fick känna "nybilsdoften" då man klev på, samt kunna tänka att man var en av de första som fick chansen att släppa väder i sätena.

Ursprungligen postat av Anna.75
Vad är det som lockar med en "jumbojet" = Boing 747? Kan förstå att det va häftigt förr när de var de största modellerna, men nu borde väl de som är ännu större locka mer ex A380 800 el 900. Satt på övervåningen hem från LAX & det va perfekt! Det är ett rejält drag i den när startar & sen under flygning så är den väldigt tyst, vilket kan vara skönt på en lång flygning.

Jag tror att jag gillar 747 av nostalgiska skäl. Jag minns när man var barn, och 747 var kungen i luften. Oj vad man var lycklig de gånger man fick flyga en jumbo istället för en sketen DC-10 eller TriStar.
#30 2018-08-21, 21:43
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
Jag tror faktiskt inte att A380 är något större hot mot 747. Visst tävlar de i samma kategori, och visst har A380 tagit en bit av 747s tidigare marknad, men grejen är att hela den storleksklassen sjunger på sista versen. Bolagen ser inte någon nytta med att köra så stora bränsletörstiga maskiner när det finns många nya mindre plan som t om kan flyga längre. A350 och 787 är inte bara effektivare, de tillåter också bolagen att bli mer flexibla och kan sätta in tätare flighter även till avlägsna destinationer. Jag läste nyligen att Boeing/Airbus återigen har reviderat prognoserna för framtida produktion av bjässar nedåt rejält.
...

Jag mätte lite på jordgloben. Tittar man på A380 så har den ganska perfekt räckvidd för storkunden Emirates. Hade den nått längre så hade de kunnat nå de västligaste delarna av Sydamerika, hela Nya Zeeland och kanske ut till någon atoll i Stilla havet. Vilket betyder att det nästan når hela den befolkade världen från Dubai med A380.
Qantas kör nu London - Perth med 787, jag tror att det är världens längsta linje. Skulle man basera sådana maskiner i Kinshasa/Brazzaville (mitt i Ebolaland) så skulle de nå hela världen bortsett från Stilla havet.
Sammanfattningsvis gissar jag att behovet av längre räckvidd än A380 är ganska litet. Linjer som London - Sydney och Singapore - New York är nog ganska ensamma om att vara så långa.
Men visst kan det vara smidigt med mindre (billigare) flyg som kan användas även på långdistans.
Det ska bli intressant att se hur exempelvis British Airways kommer ersätta sina åldrande 747 till New York. De kör ganska tät trafik redan idag, så det blir nog svårt att gå ner i storlek. Samtidigt har jag för mig att de har ersatt två mindre flyg om dagen med en A380 på någon linje. De har ju kapacitetsbrist i London.
#31 2018-08-21, 22:10
Horbock.i.Fjugesta
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag mätte lite på jordgloben. Tittar man på A380 så har den ganska perfekt räckvidd för storkunden Emirates. Hade den nått längre så hade de kunnat nå de västligaste delarna av Sydamerika, hela Nya Zeeland och kanske ut till någon atoll i Stilla havet. Vilket betyder att det nästan når hela den befolkade världen från Dubai med A380.
Qantas kör nu London - Perth med 787, jag tror att det är världens längsta linje. Skulle man basera sådana maskiner i Kinshasa/Brazzaville (mitt i Ebolaland) så skulle de nå hela världen bortsett från Stilla havet.
Sammanfattningsvis gissar jag att behovet av längre räckvidd än A380 är ganska litet. Linjer som London - Sydney och Singapore - New York är nog ganska ensamma om att vara så långa.
Men visst kan det vara smidigt med mindre (billigare) flyg som kan användas även på långdistans.
Det ska bli intressant att se hur exempelvis British Airways kommer ersätta sina åldrande 747 till New York. De kör ganska tät trafik redan idag, så det blir nog svårt att gå ner i storlek. Samtidigt har jag för mig att de har ersatt två mindre flyg om dagen med en A380 på någon linje. De har ju kapacitetsbrist i London.

De flesta andra bolag som flyger mellan USA och London har fasat ut 747 (Virgin Atlantic ska byta ut sina mot den största variaten av A350). Jag antar dock att företag som redan har A380 och 747-8 kommer fortsätta köra dessa på de linjer där det finns behov eftersom de har ett tag kvar innan pension. Även om produktionen av 747 och 380 läggs ner kommer det finnas möjlighet att köpa större plan i framtiden. Boeing fortsätter t ex utveckla 777, och ska snart erbjuda en version för över 400 passagerare. De har sagt att de kan tillverka ännu större versioner om någon är intresserad.

Jag pratade med en kollega här om dagen om världens längsta flyglinje. Jag tror fortfarande det är Doha till Auckland (även om det rent instinktivt känns som att Perth-London är längre)
#32 2018-08-26, 10:31
peter_pung
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta


Nae... det finns några bolag i Asien som kör den också. Tror att Korea Air liksom Lufthansa gjort det obegripliga valet att investera både i 747-8 och A380. Jag har dock bara flugit LHs version (ett stort antal gånger) och jag föredrar den framför A380 med samma bolag. Det var härligt för några år sedan när de ett efter ett levererades och man fick känna "nybilsdoften" då man klev på, samt kunna tänka att man var en av de första som fick chansen att släppa väder i sätena.


Jag tror att jag gillar 747 av nostalgiska skäl. Jag minns när man var barn, och 747 var kungen i luften. Oj vad man var lycklig de gånger man fick flyga en jumbo istället för en sketen DC-10 eller TriStar.


Vid närmare undersökning så har du helt rätt, 747-8 i passagerarversion flygs av tre bolag; Lufthansa, Korean Air samt Air China.

Man kan undra hur många miljarder back Boeing ligger på modellen. Å andra sidan har A380 inte direkt varit ett under av lönsamhet för Airbus heller.

Synd, tycker jag. Är en mäktig känsla att kliva ombord på båda modellerna.