Ursprungligen postat av Neksnor
Jumbojet, Boeing 747, den med en puckel på taket, verkar vara på väg bort som passagerarflygplan. Tror att den, som har 4 motorer, hamnat i kläm mellan den större Airbus 380, som också har 4 motorer, och den lite mindre Boeing 777, som bara har 2 motorer. Sedan har en del trafik tagits över av ännu mindre maskiner som Boeing 787, som delvis kan undvika storflygplatser och istället köra till billigare/mindre alternativ.
För kanske 10 år sedan var Britiah Airways största operatören av 747i världen med 50+ maskiner. Gissar att du fortfarande kan hitta någon maskin på rutten London - New York.
Nya versionen, 747-8, tror jag nästan bara har köpts av Lufthansa, ca 10 maskiner. Sedan har USA beställt några som ska bli Airforce 1 om några år.
Jag tror faktiskt inte att A380 är något större hot mot 747. Visst tävlar de i samma kategori, och visst har A380 tagit en bit av 747s tidigare marknad, men grejen är att hela den storleksklassen sjunger på sista versen. Bolagen ser inte någon nytta med att köra så stora bränsletörstiga maskiner när det finns många nya mindre plan som t om kan flyga längre. A350 och 787 är inte bara effektivare, de tillåter också bolagen att bli mer flexibla och kan sätta in tätare flighter även till avlägsna destinationer. Jag läste nyligen att Boeing/Airbus återigen har reviderat prognoserna för framtida produktion av bjässar nedåt rejält.
Ursprungligen postat av peter_pung
Lufthansa är nog det bästa alternativet, enda bolaget som flyger den nyaste 747-8.
Nae... det finns några bolag i Asien som kör den också. Tror att Korea Air liksom Lufthansa gjort det obegripliga valet att investera både i 747-8 och A380. Jag har dock bara flugit LHs version (ett stort antal gånger) och jag föredrar den framför A380 med samma bolag. Det var härligt för några år sedan när de ett efter ett levererades och man fick känna "nybilsdoften" då man klev på, samt kunna tänka att man var en av de första som fick chansen att släppa väder i sätena.
Ursprungligen postat av Anna.75
Vad är det som lockar med en "jumbojet" = Boing 747? Kan förstå att det va häftigt förr när de var de största modellerna, men nu borde väl de som är ännu större locka mer ex A380 800 el 900. Satt på övervåningen hem från LAX & det va perfekt! Det är ett rejält drag i den när startar & sen under flygning så är den väldigt tyst, vilket kan vara skönt på en lång flygning.
Jag tror att jag gillar 747 av nostalgiska skäl. Jag minns när man var barn, och 747 var kungen i luften. Oj vad man var lycklig de gånger man fick flyga en jumbo istället för en sketen DC-10 eller TriStar.