Nåt som inte stämmer, låter som rapporteringen som blivit lite fel.
Sådär nära flygplatsen så nyttjar inte piloterna höjdmätaren på det sättet. Man använder ILS localizer indikatorerna på instrumentpanelen. Särskilt när det är dåligt väder och dålig sikt.
ILS visas ungefär som ett kryss mitt på panelen, ett kryss mellan två linjer, som visar planets förhållande till rätt landningspunkt både i höjdledd och sidledd. Det är ofta autopiloten som styr in planet på rätt höjd och ledd, och sen slår piloterna av autopiloten några hundra meter över marken och flyger manuellt ner till landning därefter. Men dom flyger fortfarande efter ILS-indikatorerna, såvida dom inte ser banan tydligt framför sig, för då flyger man på en blandning av visuell bedömning och ILS indikatorn.
Höjdmätaren kan man snegla på nån gång då och då för att få en ungefärlig bild av var man är. Men exakt höjd ropas i regel ut var hundrade fot av en automatisk röst i cockpit, eller om andrepiloten gör detta. Så det är inget man behöver kolla på höjdmätaren för.
Om dom ställde hPa fel, så påverkar detta inte ILS på nåt sätt alls. Om dom är för lågt i förhållande till banan, så syns det tydligt på ILS-indikatornerna. Så jag tycker det verkar ligga mer på piloterna än tornet. Måhända dom slarvat på nåt sätt, blivit distraherade osv.
PAPI-ljus, som nämnts ovan, finns nog på nästan alla flygplatser som är stora nog att ta emot Airbus 320. Även dom är ett helt fristående system som fungerar som guide till piloterna. Fyra lampor, vitt och rött ljus. Två röda och två vita lyser när man ligger rätt. "All white, you will soon be out of sight". Eller "All red, you will soon be dead"
Sen i efterhand är det kanske nån som hörde, eller hört inspelning, att 1011 kan ha tolkats som 1001, eller att tornet rentav sa 1001 felaktigt, och så kopplar man ihop det med att piloterna låg för lågt. Finns risk för efterhandskonstruktion av piloterna, för att rädda ansiktet lite.