"Flyg från Arlanda till Paris nära krasch" För låg inflygning

#49 2022-07-13, 13:49
Gary.Glitter
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Det tekniska litar jag 100% på men inte hen som sitter bakom spakarna. Skulle inte vilja sitta i ett plan där piloten nyss gjort en dålig investering och förlorat allt på börsen eller skilsmässa alternativt sjukdomsbesked (cancer).

När jag kör bil så är det jag som kör. Då är det jag som har kontrollen.


Jag förstår dig helt och hållet. De tankarna blev än värre efter tyska piloten som lyfte från Barcelona och valde att drämma planet rätt in i en bergvägg medvetet.
Tänk dock på hur säkerheten ändrades efter 11 September. Händelsen med bergväggen har gjort att de tagit ännu mer åtgärder för säkerheten ombord, så det är bättre att det hänt en gång än ingen för åtgärderna för att förhindra det igen tas nu hårdare!

Tror de dessutom ökat check på mentala tillståndet hos piloter sen detta, men det kanske är önsketänkande också jag är inte pilot själv.

Jag avskyr att köra bil faktiskt, även fast jag har kontrollen, för jag möter kanske 100 bilar på vägen till jobbet. Om en har en dålig dag kanske det lockar med att köra över i motsatt riktning och avsluta allt - så bilar är riktigt vidriga för mig. Flygplan är vidriga i start och landning.
#50 2022-07-13, 13:51
Ursprungligen postat av kissfittan
I min enfald så trodde jag att piloten brukar titta ut genom fönstret
Ursprungligen postat av blekmyr
Plus att piloterna har väl fan ögon?
Men snälla fördumma inte diskussionen mer nu, ni har ju ögon att hitta länkar och context.
#51 2022-07-13, 14:15
supermuppen1
Ursprungligen postat av allan78
Ok. Men det är för mig ofattbart att flygplan inte kan veta vilken höjd det befinner sig på, utan att förlitar sig på att piloter(?) ska mata in något värde.

Piloterna ska kolla det med innan dom landar,det va väl 2 katätande somalier som körde ✈️
#52 2022-07-13, 14:20
HalHandyman
Ursprungligen postat av SilentVictory
Ja, detta var fasiken i mig på håret. Sånt här som inte får hända. Sekunder ifrån en katastrof.

Expressens artikel är dock lite felaktig


https://www.expressen.se/nyheter/flyg-fran-arlanda-nara-krasch-i-paris/

Läser man artikeln utan egen erfarenhet så kan man lätt tro att tornet rapporterar höjd till flygplanen.
Detta är en sanning med modifikation. Vad dom rapporterar är rådande lufttryck över aktuellt område (vilket är viktigt för att få en korrekt höjdåtergivelse från instrumenten).

I det här fallet rapporterade tornet 1011 hPa (i verkligheten skulle det vara 1001, grov miss ifrån flygledaren).
Piloten ställer in 1011 i tron om att det var korrekt, baksidan blir då att precis som i det här fallet att höjdmätaren visar högre än verklig höjd.

Flygplanet låg alltså 280 fot (~85 meter) under glidbanan hela vägen. och var på väg att sätta sig på en bilväg som låg innan bantröskeln.



Visserligen dubbelkollade inte piloterna ATIS för flygplatsen, men flygledaren ska inte få missa på en sådan här viktig punkt, i synnerhet inte när det är dåligt väder.

Ligger det någon skuld hos piloterna som ni anser det? Eller är det helt och ha hållet flygledaren som ska se till att återge korrekt information?

Kan inte flygplanet själv hålla reda på lufttrycket? Här finns åtminstone två som kan göra fel, tornet och piloterna, för ngt som tycks vara angeläget att få rätt.
#53 2022-07-13, 14:27
Since25
Använder man inte ILS och tittar på PAPI ljuset vid inflyg? Är inte pilot, så halshugg mig inte tills ni skiter på er.
#54 2022-07-13, 14:28
supermuppen1
Ursprungligen postat av HalHandyman
Kan inte flygplanet själv hålla reda på lufttrycket? Här finns åtminstone två som kan göra fel, tornet och piloterna, för ngt som tycks vara angeläget att få rätt.

Nej du måste mata in det manuellt ✈️
😳
Fast det borde ligga med i checklistan innan dom landar.
Eller trycka på B om du spelar msfs😅
#55 2022-07-13, 15:35
i.beg.to.differ
Ursprungligen postat av Since25
Använder man inte ILS och tittar på PAPI ljuset vid inflyg? Är inte pilot, så halshugg mig inte tills ni skiter på er.

Cirka 2,5 km från sättpunkten tycker man att de borde ha kommit upp på glidbanan. Om CDG använder 3° glidbana som är den vanligaste borde flygplanet befunnit sig ~130 m eller ~430 ft upp. Nu kommer jag inte ihåg öppningen på glidbanan men de torde ha varit en maxad flyg-upp-indikering om man använde sig av ILS:en. Så varför man inte använde ILS:en är frågan. Sikten var nedsatt vid tillfället vilket antagligen betyder att PAPI inte syntes.
#56 2022-07-13, 15:48
Lonnrot
Ursprungligen postat av Phantom042
Finns många mindre seriösa flygbolag i Europa.
De blir godkända av sina lokala myndigheter och med det har de fullt godkännande i EU.

Går att köpa körkort i Europa och vi har i media tidigare sett exempel på läkarutbildningar där folk betalat för att klara en tenta...




Jo, en höjdmätare som mäter med hjälp av lufttryck.
Problemet I det här fallet är att man matat in fel lufttryck. Mätarna har alltså sett ut att visa rätt höjd trots att planet hela tiden befunnit sig 270 ft lägre.

Finns en radarhöjdmätare också som visserligen har sina negativa sidor, det är underligt att piloterna fortsatte så lågt innan de insåg problemet.


Vad har radarhöjdmätaren för negativa sidor ? Ger den ifrån sig konstant bläddrande siffror, efter att ha startat från noll o räknat upp? Och hänger upp sig till man sparkar till panelen? Eller går den bara använda kort före landning? Den kanske träffar hus o tallar o grejer o är svårtolkad?

Här finns ju synbart ett suddigt område att kasta ljus över för teknister, ist för att uppfinna nya algoritmer för enarmade banditer o aktiekurser. Piloten bör ju av egenintresse ha ett instrument han ovillkorligt kan förlita sig på vad gäller sin höjd kort före landning. Sjökaptener går ju ingenstans utan sjökort eller lots. Och då är priset fr a hedern o blockerad farled o en del merkostnader. Primärt. Och sen mänskoliv. Men ett flygplan mår ju inga dagar i veckan bra av en ofrivillig grundstötning. Man riskerar ju livet, whiplashskador o ihållande hicka allra minst. Och semestern blir förstörd.

Varför kan inte piloterna ha som protokoll att sinsemellan och sen med tornet bekräfta avläst höjd? Vid nån brytpunkt för landning?

Tog för givet de gjorde.

Och på ett gemensamt språk...
#57 2022-07-13, 15:51
Bajsolle2
Det är väl som vanligt Fransoserna vill inte prata proper engelska utan kör sin egen grej.
#58 2022-07-13, 15:54
Phantom042
Ursprungligen postat av Since25
Använder man inte ILS och tittar på PAPI ljuset vid inflyg? Är inte pilot, så halshugg mig inte tills ni skiter på er.



Oftast. Men ILSen kan vara trasig eller under service.
ILS är det bästa, men kräver en massa materiell på marken som kostar pengar.

Har blivit vanligare med den här typen av GPS inflygningar som har just det här problemet vi såg i den här incidenten. Det är billigare.
#59 2022-07-13, 15:57
bjornebarn
Ursprungligen postat av blekmyr
Plus att piloterna har väl fan ögon? Jag kan absolut fatta att man med felaktiga mätningar kan flyga in i en telefonledning eller ett TV-torn men att inte se att man är precis i markhöjd är ju så att det skriker om det


Jag har själv varit med om en landning där jag, från fönstret, inte kunde se marken förrän efter att hade landat. Är det väldigt tät dimma så hjälper inte ögonen.

Med det sagt är jag dock förvånad att moderna flygplan alltså enbart(??) använder sig av lufttrycksmätare för att avgöra vilken höjd de är på. GPS har de onekligen, och det hade genast visat för dem att de var på fel höjd (GPS är dock mindre precis, speciellt för höjdmätningar, än en barometer, men det hade i det här fallet varit tillräckligt för att piloterna skulle bli misstänksamma, varpå de sedan kan dubbelkolla med flygledaren). De bör även kunna skicka en radiovåg rakt ned mot marken, alternativt en ultraljudsmätare, för att få en mer precis mätning av höjden som inte är beroende av lufttrycksförändringar.
#60 2022-07-13, 16:15
blekmyr
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag har själv varit med om en landning där jag, från fönstret, inte kunde se marken förrän efter att hade landat. Är det väldigt tät dimma så hjälper inte ögonen.

Med det sagt är jag dock förvånad att moderna flygplan alltså enbart(??) använder sig av lufttrycksmätare för att avgöra vilken höjd de är på. GPS har de onekligen, och det hade genast visat för dem att de var på fel höjd (GPS är dock mindre precis, speciellt för höjdmätningar, än en barometer, men det hade i det här fallet varit tillräckligt för att piloterna skulle bli misstänksamma, varpå de sedan kan dubbelkolla med flygledaren). De bör även kunna skicka en radiovåg rakt ned mot marken, alternativt en ultraljudsmätare, för att få en mer precis mätning av höjden som inte är beroende av lufttrycksförändringar.


Ja men precis detta. Jag kan mäta djup i en insjö hur lätt som helst med ett ekolod så varför har man inte bara det som backup i flygplan? Detta känns ju som att man med avsikt slagit av varenda hjälpsystem som finns.