Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#4369 2013-09-03, 13:11
SilentVictory
Nu har det hänt igen.
Två incidenter på bara ett par dagar med passagerare som flyger upp i taket och slår i diverse grejer p.g.a att bältet knäpps loss så fort man är uppe i luften.
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5859937/
http://avherald.com/h?article=467ab3da&opt=0

Har vi några bältesavknäppare här som kan svara på varför man gör så?

I och med att tråden rör ämnet flygrädsla så kan den vara en god idé att återigen poängtera att sitt för bövelen med bältet fastspänt, men det behöver inte vara särskilt hårt åtdraget.
#4370 2013-09-03, 13:29
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nu har det hänt igen.
Två incidenter på bara ett par dagar med passagerare som flyger upp i taket och slår i diverse grejer p.g.a att bältet knäpps loss så fort man är uppe i luften.
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5859937/
http://avherald.com/h?article=467ab3da&opt=0

Har vi några bältesavknäppare här som kan svara på varför man gör så?

I och med att tråden rör ämnet flygrädsla så kan den vara en god idé att återigen poängtera att sitt för bövelen med bältet fastspänt, men det behöver inte vara särskilt hårt åtdraget.

Det nämns lite intressant i kommentarerna till Thai-incidenten (avheraldlänken) om att Lufthansa kräver att bältet ska användas närman sitter. Man kanske borde införa det som standard och andra bältesskyltarna till "sitt ner"-skyltar? Med eventuella undantag för tankning med passagerare ombord osv.
#4371 2013-09-07, 02:16
Ursprungligen postat av SilentVictory
Nu har det hänt igen.
Två incidenter på bara ett par dagar med passagerare som flyger upp i taket och slår i diverse grejer p.g.a att bältet knäpps loss så fort man är uppe i luften.
http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/5859937/
http://avherald.com/h?article=467ab3da&opt=0

Har vi några bältesavknäppare här som kan svara på varför man gör så?

I och med att tråden rör ämnet flygrädsla så kan den vara en god idé att återigen poängtera att sitt för bövelen med bältet fastspänt, men det behöver inte vara särskilt hårt åtdraget.


Nja, bältesavknäppare är jag inte, men om skylten för att bälta sig inte lyser så tror ju jag i alla fall att det är ok att knäppa av. Nu var det väl inte i detta fallet, skylten hade lyst ett tag (?). Det går väl "alltid" ut ett meddelande om att man ska vara vaksam på detta också. Om man som personal på flyget ser att det går runt folk när det är risk för turbulens, så kan de väl gå runt och poängtera detta, eller sitter dom bältade kanske pga just risken just då? Om inte annat kan personalen kanske meddela att de ska gå ut med ett kraftfullare meddelande i högtalarna om detta (utan att själva utsätta sig för fara)?

En gång var jag med om en medpassagerare som tog av sig bältet vid start, anledningen var att hon "fick panik" av att sitta fastspänd (hennes ord). Hennes son (kanske 10 år) sa till henne att hon måste ha bältet på, men det hjälpte inte. Det kan ju vara en anledning till bältesavknäppare? Men då kanske man inte ska flyga, eller försöka kommer över det innan man ska flyga. "Besvärliga" passagerare ändå det sällskapet, de hade förutom 10-åringen ett spädbarn med sig och kom sent till flyget, sist in på planet och ville ha platser bredvid varandra (inte bestämda platser på detta flyg). Flygvärdinnorna försökte fixa så gott de kunde, men de fick dela upp sig i alla fall, det var nästan fullsatt flyg. Hörde att flygvärdinnan talade om för dem att de har förtur in på planet pga de har barn med sig, men det sa att det är så dyrt att äta på flygplatsen så att de var tvungna att stanna och äta på annan plats, därför var de sena.
#4372 2013-09-07, 14:06
SilentVictory
Ursprungligen postat av Loyola
Hej

Det finns något som heter klarluftsturbulens som är det som folk skadar sig utav, denna turbulens är osynlig på radar och syns heller inte med hjälp av molnbildning eller liknande.

Vad man får förlita sig på idag är rapporter från andra flygplan, även om meteorologisk utrustning är på väg att utvecklas.
Och det är inte alltid dessa rapporter är fullt aktuella, eller om inte någon flugit just där på ett tag.
Då har du inte en aning om ifall det kommer turbulens framför dig eller inte.

Det jag vill säga är då alltså, knäpp _aldrig_ av dig bältet, oavsett om skylten lyser eller inte.
Finns många olyckor som skett är CAT slagit till utan att någon varit beredd på det.
#4373 2013-09-15, 22:37
mickes418
En liten fråga till er piloter. Såg hur bränslesystemet såg ut i en 747 (gissar att det är liknande på samtliga Boeing) och man har en center tank, en stabilizer samt bränsle i 2 tankar per vinge och dessutom en reservtank i spetsen på var vinge. 747 använder bränslet i center samt stab först för att sen använda tankar i vingarna. Varför? Jag kan tänka mig fördelar med båda varianterna.

Om man tar bränslet från vingarna först bör det vara lättare att balansera vikten i planet + att du inte behöver kolla konstant att bränslemängden är jämnt fördelat hela tiden. Nackdelen kan vara vid landning t.ex. med lite lättare vingar och tyngre center att det blir mer av en hävstångseffekt vid en windshear t.ex. Men detta är bara mina egna extremt amatörmässiga funderingar. Hoppas någon kan ge mer klarhet i detta.
#4374 2013-09-15, 22:44
SilentVictory
Ursprungligen postat av mickes418
En liten fråga till er piloter. Såg hur bränslesystemet såg ut i en 747 (gissar att det är liknande på samtliga Boeing) och man har en center tank, en stabilizer samt bränsle i 2 tankar per vinge och dessutom en reservtank i spetsen på var vinge. 747 använder bränslet i center samt stab först för att sen använda tankar i vingarna. Varför? Jag kan tänka mig fördelar med båda varianterna.

Om man tar bränslet från vingarna först bör det vara lättare att balansera vikten i planet + att du inte behöver kolla konstant att bränslemängden är jämnt fördelat hela tiden. Nackdelen kan vara vid landning t.ex. med lite lättare vingar och tyngre center att det blir mer av en hävstångseffekt vid en windshear t.ex. Men detta är bara mina egna extremt amatörmässiga funderingar. Hoppas någon kan ge mer klarhet i detta.

Skulle man ge sig på vingtankarna först så blir det en sådan otrolig viktskillnad att konstruktionen skulle påfrestas för mycket (vid vingkopplingen). Vilket inte leder till något trevligt resultat i slutändan.
#4375 2013-09-15, 22:52
mickes418
Ursprungligen postat av SilentVictory
Skulle man ge sig på vingtankarna först så blir det en sådan otrolig viktskillnad att konstruktionen skulle påfrestas för mycket (vid vingkopplingen). Vilket inte leder till något trevligt resultat i slutändan.


Tack för svar. Lite klokare nu .
#4376 2013-09-16, 23:10
trattfan
Tjenare!
Flyger till Australien om 5 dagar och börjar nu få ångest lite smått.

Jag åker tillsammans med en vän och börjar bli sjukt nervös. Det är lite patetiskt eftersom jag har varit uppe i luften en hel del då min familj reser mycket, planerar att pricka in land nr 50 under resans gång.

Dock är det endast andra gången under mitt 20åriga liv jag flyger utan familjen. Första gången var till Mexico och då var jag 12 och tyckte inte att flyga var något problem. Men ju äldre man blir desto mer ångest får jag hehe.

Jag skall flyga med EY450 Etihad Airways. Någon som kan bjuda på några lugnande meningar och tips så bjuder jag på en öl i Sydney... om jag överlever dvs.

Åker GBG->Amsterdam->Abu Dabi->Sydney.. Hur ser "turbulensen" ut. Jag fattar ju obv att det beror på vädret men jag har något svagt minne att det är värst att flyga "över berg". Borde väl vara ganska safe när vi går från Abu Dabi till Sydney då mao?
#4377 2013-09-16, 23:17
mphummer
Ursprungligen postat av trattfan
Tjenare!
Flyger till Australien om 5 dagar och börjar nu få ångest lite smått.

Jag åker tillsammans med en vän och börjar bli sjukt nervös. Det är lite patetiskt eftersom jag har varit uppe i luften en hel del då min familj reser mycket, planerar att pricka in land nr 50 under resans gång.

Dock är det endast andra gången under mitt 20åriga liv jag flyger utan familjen. Första gången var till Mexico och då var jag 12 och tyckte inte att flyga var något problem. Men ju äldre man blir desto mer ångest får jag hehe.

Jag skall flyga med EY450 Etihad Airways. Någon som kan bjuda på några lugnande meningar och tips så bjuder jag på en öl i Sydney... om jag överlever dvs.



Jag flyger ca 5-6 gånger per månad i jobbet och var flygrädd sedan tidigare. Nu är det som helt bortblåst, känns ungefär som att hoppa på bussen.

Men det som gjorde att jag kunde slappna av var att faktiskt lära mig vad alla ljud betyder/gör. Innan tyckte jag det lät konstigt och blev alltid rädd för att något var fel.

Stirrade även sönder flygvärdinnorna för att se om något var fel (då borde det synas på dom). Men läs på lite om flygplan, finns massa youtube klipp där man kan lära sig vad dom vanligaste ljuden är.

Sen är ju chansen så löjligt liten att något ska hända, så kolla på lite statistik så ser du hur säkert det faktiskt är att flyga.

Hoppas något av detta hjälper till, det fick mig att bli lugnare och idag är det lika läskigt som att åka pendeltåg ;-)
#4378 2013-09-16, 23:25
Ska åka United Airlines till Hawaii på söndag. Är lite flygrädd men känner att det ändå är ganska lugnt.. Mer nervositet och oro om något, ingen panik.

Vad kan det kosta att bumpa upp sig till first class som squeaky pratade om?
Känns ju extremt värt om det inte är en absurd summa..
#4379 2013-09-16, 23:27
trattfan
Ursprungligen postat av mphummer
Jag flyger ca 5-6 gånger per månad i jobbet och var flygrädd sedan tidigare. Nu är det som helt bortblåst, känns ungefär som att hoppa på bussen.

Men det som gjorde att jag kunde slappna av var att faktiskt lära mig vad alla ljud betyder/gör. Innan tyckte jag det lät konstigt och blev alltid rädd för att något var fel.

Stirrade även sönder flygvärdinnorna för att se om något var fel (då borde det synas på dom). Men läs på lite om flygplan, finns massa youtube klipp där man kan lära sig vad dom vanligaste ljuden är.

Sen är ju chansen så löjligt liten att något ska hända, så kolla på lite statistik så ser du hur säkert det faktiskt är att flyga.

Hoppas något av detta hjälper till, det fick mig att bli lugnare och idag är det lika läskigt som att åka pendeltåg ;-)


Tack för ett snabbt svar!
Det är faktiskt en bra idé! Nu i våras när vi flyg till NYC så lyssnade jag noga på alla ljud men såfort jag hörde något "konstigt" så var det mer "Ohfuck nu dog motorn......" varje gång

Hur farligt är turbulens? Jag menar har ett plan någonsin kraschat pga turbulens?

Ursprungligen postat av skaruhaenglass
Ska åka United Airlines till Hawaii på söndag. Är lite flygrädd men känner att det ändå är ganska lugnt.. Mer nervositet och oro om något, ingen panik.

Vad kan det kosta att bumpa upp sig till first class som squeaky pratade om?
Känns ju extremt värt om det inte är en absurd summa..


Undrar samma! Har fått mail nu av Etihad 2 dagar irad att jag kan uppgradera mig och att jag skall skicka pris och "buda"..
#4380 2013-09-23, 18:03
Snusklubban
Skulle hoppa på flyget på Landvetter och i väntan såg jag en modell över ett flyg med lite "fun facts" där det stod att vindrutetorkarna kan röra sig i en hastighet upp emot 400 km/h om jag inte minns fel. Alltså, hur skulle detta vara möjligt? Ser piloterna ens vindrutetorkarna in action? Finns det på video kanske? Låter helt galet verkligen!