Flygrädd? Frågor om flygresan? Fråga här!

#3877 2012-07-31, 20:52
cosinus40
Ursprungligen postat av Alessandro
Större flygplan ja, men inte en inom "dödszonen" med en liten Cessna, dvs runt 200 timmar.


Nu är det en minoritet som flyger i cessnas på flygplatser som St Barth's, och även om det är personer som gör det är de inte mindre säkra i dem än i en taxibil.
#3878 2012-08-01, 13:55
Rullstolskillen86
Någon som har erfarenhet utav Air Berlin? Ska åka till LAX från berlin om bara någon vecka.

Ska åka med en Airbus A330-200, om någon vill dela med sig med erfarenhet. Undrar även om de har egna skärmar vid varje säte?
#3879 2012-08-04, 14:15
PANTHERALEO
Jag överlevde visst senaste flygresan också. Men fan att det alltid ska vara så ångestladdat.

Har två frågor.
Första angående Spanair 5022 http://en.wikipedia.org/wiki/Spanair_Flight_5022

En olycka som berört mig starkt då det måste ha varit så vidrigt ångestladdat för en sådan flygrädd som mig om att få vara med om att avbryta starten, få vänta i planet en timme för att sedan lyfta igen och därefter möta sin skapare.

Hur kunde den här olyckan gå till?
Om jag förstått det rätt så har piloterna påbörjat en start utan att ha konfiguerat klaffarna. Sedan har larmet(TOWS) som skall indikera detta misstag ej fungerat. Varpå överstegring (?) och krasch följt.
Alltså hur är det möjligt att överhuvudtaget missa att konfigurera klaffarna innan start, det måste väl vara prio 1 inför starten?
Ni piloter, kan ni på ett enkelt sätt förklara hur planet beter sig efter man lyft med klaffar i 0-läge och hur kan man ens lyfta när de ligger i 0?
Jag är inte påläst i aerodynamik..


Sedan undrar jag över denna olycka
http://www.youtube.com/watch?v=8V7z1l8t7hA
Den visar ett amerikansk militärflyg som kraschar under övning.
Filmen bryts precis innan det slår i marken.
Vad gör piloten för fel? Vad är det i specifikt detta fall som gör att planen störtar? Att det har att göra med hans kaxiga svängar förstår jag men undrar lite mer utförligt vad som händer med planet och runt det när han framför det på det viset.

Tacksam för svar.
#3880 2012-08-04, 14:48
cosinus40
Ursprungligen postat av PANTHERALEO

Sedan undrar jag över denna olycka
http://www.youtube.com/watch?v=8V7z1l8t7hA
Den visar ett amerikansk militärflyg som kraschar under övning.
Filmen bryts precis innan det slår i marken.
Vad gör piloten för fel? Vad är det i specifikt detta fall som gör att planen störtar? Att det har att göra med hans kaxiga svängar förstår jag men undrar lite mer utförligt vad som händer med planet och runt det när han framför det på det viset.

Tacksam för svar.


Det såg ut som att piloten lyfte alldeles för snävt, och jag vet inte om kraschen är ett resultat av detta, men det såg även ut som att han svängde väldigt snävt. Klart planet blir ''över-stressat''
#3881 2012-08-04, 15:48
Ursprungligen postat av Rullstolskillen86
Någon som har erfarenhet utav Air Berlin? Ska åka till LAX från berlin om bara någon vecka.

Ska åka med en Airbus A330-200, om någon vill dela med sig med erfarenhet. Undrar även om de har egna skärmar vid varje säte?

Air Berlin är ett bra flygbolag som expanderar.
#3882 2012-08-04, 18:33
Ursprungligen postat av Rullstolskillen86
Någon som har erfarenhet utav Air Berlin? Ska åka till LAX från berlin om bara någon vecka.

Ska åka med en Airbus A330-200, om någon vill dela med sig med erfarenhet. Undrar även om de har egna skärmar vid varje säte?


kolla på http://www.seatguru.com
#3883 2012-08-06, 22:21
sven33
Ursprungligen postat av PANTHERALEO
Jag överlevde visst senaste flygresan också. Men fan att det alltid ska vara så ångestladdat.

Har två frågor.
Första angående Spanair 5022 http://en.wikipedia.org/wiki/Spanair_Flight_5022

En olycka som berört mig starkt då det måste ha varit så vidrigt ångestladdat för en sådan flygrädd som mig om att få vara med om att avbryta starten, få vänta i planet en timme för att sedan lyfta igen och därefter möta sin skapare.

Hur kunde den här olyckan gå till?
Om jag förstått det rätt så har piloterna påbörjat en start utan att ha konfiguerat klaffarna. Sedan har larmet(TOWS) som skall indikera detta misstag ej fungerat. Varpå överstegring (?) och krasch följt.
Alltså hur är det möjligt att överhuvudtaget missa att konfigurera klaffarna innan start, det måste väl vara prio 1 inför starten?
Ni piloter, kan ni på ett enkelt sätt förklara hur planet beter sig efter man lyft med klaffar i 0-läge och hur kan man ens lyfta när de ligger i 0?
Jag är inte påläst i aerodynamik..


Nu är jag inte pilot men jag kan försöka mig på att förklara det ändå. Planet lyfter som vanligt de första sekunderna men när stegringen blir brantare räcker inte lyftkraften till och planet förblir flygande på låg höjd tills det träffar ett hinder eller överstegrar.

Och detta bör som du säger inte kunna vara möjligt eftersom det dels finns ett larm och dels står detta med på den checklista som piloterna ska bocka av innan varje start.

Inget du bör oroa dig för.

Ursprungligen postat av PANTHERALEO



Sedan undrar jag över denna olycka
http://www.youtube.com/watch?v=8V7z1l8t7hA
Den visar ett amerikansk militärflyg som kraschar under övning.
Filmen bryts precis innan det slår i marken.
Vad gör piloten för fel? Vad är det i specifikt detta fall som gör att planen störtar? Att det har att göra med hans kaxiga svängar förstår jag men undrar lite mer utförligt vad som händer med planet och runt det när han framför det på det viset.

Tacksam för svar.


Piloten ignorerade en "stall-varning" och genomförde en akrobatisk manöver i för låg fart vilket fick planet att överstegra på låg höjd.

De tränade inför en flygshow så igen, inget du bör oroa dig över.

Här kan du läsa mer: http://www.flightglobal.com/news/articles/c-17-crash-report-exposes-crac...
#3884 2012-08-06, 23:53
Ursprungligen postat av PANTHERALEO



Sedan undrar jag över denna olycka
http://www.youtube.com/watch?v=8V7z1l8t7hA
Den visar ett amerikansk militärflyg som kraschar under övning.
Filmen bryts precis innan det slår i marken.
Vad gör piloten för fel? Vad är det i specifikt detta fall som gör att planen störtar? Att det har att göra med hans kaxiga svängar förstår jag men undrar lite mer utförligt vad som händer med planet och runt det när han framför det på det viset.

Tacksam för svar.


utan att vara en expert på området.

I princip det som händer är att när han svänger så skarpt så förlorar
han både fart och lyftkraft.

Plan hålls i luften av lyftkraft som skapas av luft som strömmar över och under vingarna.
För att uppnå det. Så krävs det att planet flyger i en viss hastighet (eller snabbare) med
vingarna någorlunda horisontellt.

Om planet svänger för kraftigt (bankar, i synnerhet under en viss fart) så tappar
planet lyftkraften eftersom ytan som generar lyftkraft blir för liten och farten för låg.
Resultatet ser du i videon.

Alla plan har en viss gräns på kombinationen lutning och minimum
fart som det klarar av.
#3885 2012-08-07, 00:21
Ursprungligen postat av BleAivano
Plan hålls i luften av lyftkraft som skapas av luft som strömmar över och under vingarna.


Kan försöka förtydliga(?) i den mån jag minns något av flygtekniken:

Lyftkraften uppstår när det bildas en tryckskillnad mellan ovan- och undersidan på vingen. I och med att trycket på ovansidan blir lägre "sugs" planet upp i luften.

Ursprungligen postat av BleAivano
För att uppnå det. Så krävs det att planet flyger i en viss hastighet (eller snabbare) med vingarna någorlunda horisontellt.

Om planet svänger för kraftigt (bankar, i synnerhet under en viss fart) så tappar
planet lyftkraften eftersom ytan som generar lyftkraft blir för liten och farten för låg.


Lyftkraften bestäms bla av anfallsvinkeln (alfa) som är vinkeln på den luftström som vingen möter. Vid en låg alfa är största delen av luftflödet laminärt, dvs det följer vingens kontur och genererar lyftkraft över hela vingytan. Om alfa ökas börjar luftflödet släppa och bli turbulent i bakkant på vingen, och ju mer alfa ökas desto längre fram kryper "släppzonen" tills lyftkraften understiger tyngdkraften och vingen stallar.

Nu minns jag inte vad som händer vid bankning, men jag misstänker att den låga farten är en större bov i dramat, i synnerhet om man börjar krypa ner mot stallfart i svängen.
#3886 2012-08-07, 12:21
Extrans
Ursprungligen postat av Cliffak
Kan försöka förtydliga(?) i den mån jag minns något av flygtekniken:

Lyftkraften uppstår när det bildas en tryckskillnad mellan ovan- och undersidan på vingen. I och med att trycket på ovansidan blir lägre "sugs" planet upp i luften.



Lyftkraften bestäms bla av anfallsvinkeln (alfa) som är vinkeln på den luftström som vingen möter. Vid en låg alfa är största delen av luftflödet laminärt, dvs det följer vingens kontur och genererar lyftkraft över hela vingytan. Om alfa ökas börjar luftflödet släppa och bli turbulent i bakkant på vingen, och ju mer alfa ökas desto längre fram kryper "släppzonen" tills lyftkraften understiger tyngdkraften och vingen stallar.

Nu minns jag inte vad som händer vid bankning, men jag misstänker att den låga farten är en större bov i dramat, i synnerhet om man börjar krypa ner mot stallfart i svängen.


Om jag inte minns fel så ökar stallfarten i sväng (förutsatt konstant vikt och planflykt), enligt:

Stallfart(gammal) * 1/(sqrt(cos(bankningsvinkel))) = stallfart(ny). Med ord så ökar stallfarten med ett genom roten ur cosinus på bankningsvinkel

Som exempel, vid en sväng med 60 grader så ökar din stallfart med 41% Högst teoretiskt, men ändå
#3887 2012-08-08, 03:06
Ryssi-Jussi
Ursprungligen postat av Cliffak
Kan försöka förtydliga(?) i den mån jag minns något av flygtekniken:

Lyftkraften uppstår när det bildas en tryckskillnad mellan ovan- och undersidan på vingen. I och med att trycket på ovansidan blir lägre "sugs" planet upp i luften.


Precis, på grund av välvningen på vingen så uppstår en tryckskillnad som i sin tur skapar lyftkraft. Men Bernoullis ekvation förklarar ju bara halva sanningen, hur skulle då flygplan kunna flyga inverterat?. Den främsta anledning till varför ett flygplan flyger kan förklaras med Newtons 2:a och 3:e lag. Enkelt sätt, luft som passerar intill vingen länkas neråt på grund av vingens anfallsvinkel. Den avlänkade luften ger en lika stor kraft i motsatt riktning(lyftkraften). Hur mycket lyftkraft som skapas av den avlänkade luften fås av Newton 2:a lag, F=ma.

Ursprungligen postat av Cliffak

Nu minns jag inte vad som händer vid bankning, men jag misstänker att den låga farten är en större bov i dramat, i synnerhet om man börjar krypa ner mot stallfart i svängen.


Lyftkraften är vinkelrät mot vingytan sett bakifrån flygplanet, när flygplanet bankar så blir den uppåtriktade lyftkraftskomposanten mindre. För att behålla höjden måste piloten ta ut mer luftkraft genom att öka anfallsvinkel alternativt öka hastigheten. Vingen stallar först då den uppnår sin kritiska anfallsvinkel. Hastigheten i en brant sväng minskar vilket ökar risken för att hamna i stall. Hastighetsminskningen beror på att motståndet som uppkommer i samband med att man tar ut lyftkraft ökar.
#3888 2012-08-08, 03:13
GoPalt
Jag tycker inte om att flyga. Vilket väldigt få personer förstår är att krascha är mitt minsta bekymmer, det skrämmer mig inte det minsta. Det jag inte gillar är luftgroparna, det är fallet i sig som jag inte gillar. Och det är inte för att jag tror att vi ska krascha, jag har aldrig gillat det där "hålet" man får i magen. Därför jag inte är så förtjust i nöjesfält. Var börjar man åtgärda dessa problemen då? Hänga en dag med 8-åringar på ett nöjesfält eller?